Rel in horlogeland

De samenwerkende juweliers van de PPS groep (Pertijs, Pijnenburg en Stijnen) hebben zich de woede van vrijwel alle horloge importeurs en collega juweliers op de hals gehaald door de aankondiging van een actie in Huis Ter Duin op 28,29 en 30 oktober.

Huis Ter Duin

Middels onder andere een advertentie in de Elsevier, en persoonlijke uitnodigingen – waarbij kennelijk gebruik is gemaakt van het adressenbestand van ‘Horloges’ magazine – worden geïnteresseerden op de hoogte gesteld van een uitverkoop. Hierbij worden op vrijwel alle grote horloge merken, die met naam, logo en afbeelding op de uitnodiging genoemd worden, 40% korting beloofd.

Naar verluid zijn er reeds een tweetal kort gedingen aangespannen, en hebben meerdere collega juweliers schriftelijk hun ongenoegen aan PPS kenbaar gemaakt.

8 comments for “Rel in horlogeland

  1. Anti bedrog
    31 oktober 2005 at 15:43 - @ 697

    Dhr. Harry Wijnschenk (Motomax) is de architect van het geheel. Wijnschenk heeft alle contacten gelegd met o.a. Huis ter Duin en is verantwoordelijk voor de advertenties in o.a. de Telegraaf en Elsevier. Wijnschenk heeft zijn personeel verboden om bezoek te brengen aan de beurs om zogenaamd belangen te vermijden. Jammer dat een uitgever zich inlaat met dergelijke praktijken, schoenmaker houd je bij je leest zou ik zeggen. Bron: personeel Huis ter Duin.

  2. Richard
    2 november 2005 at 17:49 - @ 784

    Ik begrijp niet wat nu het probleem is. Ik ben zelf naar Noordwijk gegaan. Daar kreeg ik te horen dat de verkoop van IWC, JlC, Cartier en nog meer merken niet mocht van de rechter. Maar waarom niet? Het moet toch mogelijk zijn om buiten het reguliere kanaal om horloges aan te bieden? Bijv. via parallelimport. Zo is America Today ook ontstaan. Als daardoor de horloges tientallen procenten goedkoper zijn, waarom dan niet? En overigens, nieuwe modellen zoals de IWC Big Pilot en de IWC Perpetual Calendar zouden sowieso niet verkocht worden. Feitelijk was dit niets anders dan een outletsale. En daarvan zijn er genoeg in Nederland. O.a. voor kleding. Dus waarom niet voor horloges?

  3. J. Adriaanse
    2 november 2005 at 20:17 - @ 887

    Naar aanleiding van de ‘horloge-rel’ een beknopt stukje ten aanzien van de toekomst van de horlogemarkt:

    Met de komst van internet zijn veel markten transparant(er) geworden. Dit is een goede ontwikkeling dat leidt tot verhoogde efficientie. Enkel bedrijven die in de keten ‘van producent naar consument’ werkelijk toegevoegde waarde leveren hebben op termijn bestaansrecht. De vraag is of de juweliersbranche in Nederland zich dit ten volle realiseert. Een vergelijking.

    Het boeken van een reis via internet is gemeengoed geworden. Dit is een probleem voor veel reisbureau’s met traditionele winkelfilialen. Iedereen heeft het wel eens gedaan: eerst daar informatie vergaren om vervolgens thuis – met een enorme discount – bij een on-line vakantieaanbieder de zelfde reis te boeken. De toegevoegde waarde van het reisbureau blijkt in de praktijk beperkt. En wat is de economische bijdrage van een videotheek, cd-winkel of fotozaak in deze dagen van vergaande digitalisering nog? Computers worden thuis met 1 druk op de knop rechtstreeks bij de producent besteld… Terug naar horloges.

    Wat is het ‘unique selling point’ van een juwelier? De meesten hebben een relatief beperkt assortiment (ik richt me in dit commentaar op high-end merken) en veelal dient – na bestudering van een catologus – alsnog het horloge besteld te worden. Waarom kan ik niet rechtstreeks on-line bestellen? Bijvoorbeeld op de website van de importeur of misschien wel rechtstreeks in Geneve of Schaffhausen?

    Met de komst van internet is het mogelijk om je thuis volledig in het aanbod te verdiepen. Zowel via websites van de fabrikanten zelf, evenals via aanbodsites als – ik noem er maar een – Chrono24.com [geen relatie]. Waarom kan ik bij een traditionele juwelier niet (ook) via internet een nieuw horloge bestellen? En wat nou als een juwelier in Limburg zijn assortiment op internet zet en mij 20% – 30% korting op een Royal Oak geeft? Dan ga ik in Breda of Antwerpen kijken, ik laat me uitgebreid informeren en vervolgens koop ik thuis, met de computer… Ik kan zelfs kiezen: nieuw of ‘vintage’. Het aanbod is enorm. UPS komt het wel brengen.

    Internet zal – of dit door de traditionele aanbieders nu wel of niet wordt gewaardeerd – haar intrede in de juweliersmarkt doen. Als ik vandaag 20 Rolexen via tussenhandel (al dan niet in het buitenland) op de kop kan tikken en ze via een website aanbiedt tegen 30% discount, dan kan niemand mij stoppen. Uitspraken van rechters zijn slechts doekjes voor het bloeden. De ‘autosupermarkt’ heeft recentelijk ook haar intrede gedaan…

    Het wordt tijd dat de branche zich eens grondig verdiept in haar eigen toekomst. Vrijheid van handel, digitalisering, innovatie en ondernemerschap dient daarbij hoog in het vaandel te staan. Dat is een beter en ook interessanter principe dan kosten wat het kost vast proberen te houden aan tradities. Daarvoor zijn teveel winkels reeds uit het straatbeeld verdwenen.

    De Sale in Noordwijk lijkt een eerste initiatief om de horlogemarkt open te breken. Ik – als liefhebbender – juich dit toe. Voor mij geldt slechts 1 voorwaarde: de kwaliteit van het uurwerk. En zo hoort het ook. The times they are changing…

  4. martijn
    3 november 2005 at 20:07 - @ 880

    Ik wil nog even reageren op het bericht dat de heer J. Adriaanse zegt.
    Natuurlijk kunnen de juweliers niet ontkennen dat er vandaag ten dag het voorwerk bij de juweliers wordt gedaan en tenslotte op internet het horloge besteld wordt met veel korting.
    Maar ik denk dat de consument het niet beseft dat er ook een groot nadeel zit aan het openbreken van de markt. Denk eens aan de garantie!!!! Heel veel juweliers willen de horloges die in het buitenland of op internet gekocht zijn niet meer repareren.
    Conclusie: wil de consument nog service krijgen moet deze niet voor de beste prijs gaan.

  5. J. Adriaanse
    4 november 2005 at 12:01 - @ 542

    In reactie op wat Martijn zegt: ik begrijp goed wat u bedoelt, echter de begrippen garantie en service zijn m.i. betrekkelijk relatief en garantie is in elk geval kortlopend. Een goed horloge zal met gemak de garantieperiode (moeten kunnen) ‘doorstaan’.

    Het is verder thans zonder meer mogelijk om via internet of een alternatief verkoopkanaal high-end merken te kopen met ‘doos en papieren’. Reparatie en onderhoud van deze horloges vindt tegenwoordig veelal bij de fabrikant of importeur plaats; ik heb nog nooit meegemaakt dat mij gevraagd werd bij wie ik het horloge heb gekocht.

    Audemars Piguet, IWC of Patek Philippe zullen – als voorbeeld – nooit een horloge weigeren om te reparen of te onderhouden. Dat is geen kwestie van willen maar een kwestie van morele plicht. Dat daar een prijskaartje aan hangt is geen probleem: een reguliere onderhoudsbeurt van je auto kost ook geld.

    Maar nogmaals, het gaat me niet om wie gelijk heeft, ik wilde alleen laten zien dat ondernemers in deze huidige tijd alert moeten zijn en moeten anticiperen op marktontwikkelingen. Kopieerapparatenfabrikant OCE kondigde vandaag aan dat zij 500 banen gaat schrappen, niet omdat het slecht gaat (in tegendeel) maar om klaar te zijn voor (geanticipeerde) veranderende marktomstandigheden. Ik vraag me af of de juweliersbranche als geheel voldoende stil staat bij de huidige en toekomstige marktontwikkelingen.

    Partijen in een branche die met rechtzaken reageren op een Outletsale van merkhorloges vertonen schrikbarend conservatieve signalen; dus ‘vasthouden aan traditie’, achteruitkijken in plaats van vooruit en marktprotectionisme. Op de korte termijn kan dit succesvol zijn, maar de markt bepaalt uiteindelijk zelf de behoefte, prijs en het gewenste serviceniveau. Kijk naar het succes van Routemobiel en Easyjet.

    Mijn bescheiden advies aan de branche: probeer een antwoord te vinden op marktontwikkelingen, niet gevoed door angst maar voortkomend uit strategisch inzicht, durf en ondernemerschap. Actie in plaats van reactie.

  6. K. de Koning
    15 november 2005 at 16:06 - @ 712

    Leuke ophef allemaal. Vanuit de juwelier begrijp ik het wel. Maar ga eens lekker op vakantie naar Mallorca. Prachtige juwelierszaken met alle grote merken en… 30-40% korting. Risico douane moet je op de koop toe nemen, ik heb er zelf niet gekocht maar het is zeker de moeite waard.

  7. EddievandeWiel
    21 november 2005 at 12:08 - @ 547

    Volgende keer een organiserende partij onder een andere naam niet gerelateerd aan een dealerschap en geen rechter die het tegen kan houden.Fijne dag.

  8. parol
    4 april 2006 at 22:55 - @ 997

    Kjempe kuuuul hjemmeside du har.

Geef een reactie