Richard Mille G-Sensor RM 036 Jean Todt

De wereld van auto’s is een constante bron van inspiratie voor Richard Mille, die bij het ontwerpen van zijn horloges graag gebruik maakt van de creatieve en R&D-processen uit de auto-industrie. Het merk is bovendien betrokken bij de autosport als partner van onder meer Felipe Massa en als official timekeeper bij verschillende races. Toch was er een aspect van auto’s waaraan Richard Mille zich nog niet had gewaagd: de veiligheid op de weg. Hij sloeg daarom de handen ineen met Jean Todt en de internationale organisatie FIA Action For Road Safety om een mechanisme te ontwikkelen dat de op de wijzerplaat de G-krachten toont waarmee het lichaam te maken krijgt tijdens een snelle deceleratie.

Richard Mille RM 036

Het resultaat is de Tourbillon G-Sensor RM 036 Jean Todt, een horloge dat automobilisten bewust moet maken van de gevaren op de weg. De basis van dit tonneau-vormige horloge is het kaliber RM 036 met tourbillon, dat niet alleen de uren, minuten en seconden aangeeft, maar ook is uitgerust met een compleet nieuwe complicatie: een mechanische G-sensor.
De G-sensor bestaat uit ruim vijftig onderdelen en is slechts 17 millimeter groot. Het G-sensor systeem vertaalt de beweging van het kleine mechanisme naar een indicatie op de wijzerplaat. De schaalverdeling en de wijzer op 12 uur geven aan wanneer het aantal G-krachten veilig (de groene zone) of riskant is voor de bestuurder (de rode zone). Met een drukknop op 9 uur kan het systeem ge-reset worden. De G-sensor werd exclusief voor Richard Mille ontwikkeld en gepatenteerd door Renaud & Papi.

Richard Mille RM 036

De G-sensor is dus ontwikkeld om automobilisten bewust te maken van de gevaren op de weg. Een nobel streven, maar bestaat nu niet juist de kans dat het tegenovergestelde wordt bereikt? Want welke horlogeliefhebber/automobilist zal nou niet in de verleiding komen om eens uit te proberen wat ervoor nodig is om de wijzer in het rood te laten schieten…?

Geef een reactie