Seiko’s Spring Drive visie

Eind vorig jaar zijn de eerste Seiko Spring Drive modellen door geselecteerde Seiko dealers in Japan, de Verenigde Staten en Europa uitgeleverd. Terecht zoals Seiko het zelf noemt (The Quiet Revolution) een stille revolutie, want veel hebben we sindsdien helaas niet van de Spring Drive vernomen.

Spring Drive

Wat is nu eigenlijk de bedoeling van Seiko met deze, zeker voor Seiko begrippen, vrij kostbare Spring Drive modellen? Het antwoord is te vinden op de Seiko Spring Drive website www.seikospringdrive.com, en kies dan [The Vision of Spring Drive].

Wij vinden het desondanks erg lastig om er een beeld en een mening over te vormen. Enerzijds is het natuurlijk technisch een hoogstandje, maar anderzijds weten we niet of liefhebbers van high-end mechanische horloges er van gediend zijn dat deze elektronisch geregeld worden.

Spring Drive

Is de nauwkeurigheid inderdaad de belangrijkste beweegreden om een mechanisch horloge te kiezen, of is juist het feit dat een mechanisch horloge volledig mechanisch aangedreven en gereguleerd wordt datgene wat het interessant maakt? En kan een horloge wat elektronisch gereguleerd wordt dan niet net zo goed helemaal elektronisch zijn; waarom alle moeite om het verder dan nog mechanisch te maken?

Vragen en stellingen waarop we graag eens ook UW reactie zouden willen hebben. Want deze nieuwe techniek, waar Seiko sinds 1977 aan gewerkt heeft, is zeker een interessante discussie waard.

Meer informatie via Seiko Nederland en de Nederlandse Seiko Spring Drive dealers: www.seiko.nl

Met dank aan Bas van Juwelier van Koningsbruggen voor het tonen van de Spring Drive collectie, de uitvoerige uitleg, en de documentatie.

17 comments for “Seiko’s Spring Drive visie

  1. 4 januari 2006 at 19:50 - @ 868

    De Seiko Spring Drive is een schitterend voorbeeld van een briljante oplossing voor een niet bestaand probleem. Mechanische uurwerken hoéven helemaal niet hypernauwkeurig te zijn, daar hebben we andere technologie voor. In dat licht bezien is ook een tourbillon in een polshorloge onzin, maar dat heeft dan nog de charme van een historische connectie. De geweldige hoeveelheid tijd en energie die de Seiko-technici in de Spring Drive hebben gestoken, doet sterk denken aan de pogingen van Yamaha- en Honda-technici (in de jaren ’70 en ’80) om een motorblok met turbocompressor te ontwikkelen voor gebruik op een motorfiets. Niemand zat te wachten op de extra techniek die nauwelijks voordelen en een flinke trits nadelen opleverde. Wellicht is het geen toeval dat in beide gevallen Japanse technici aan het werk zijn geweest: tot zeer recent kenden Japanse bedrijven nauwelijks marktonderzoek. Men maakte iets en als het aansloeg, was het goed. Sloeg het niet aan, dan haalde men het weer van de markt. Dat zal met de Spring Drive ongetwijfeld ook gaan gebeuren. O ja: als je wilt weten hoe mooi de obsessie om een perfect mechanisch uurwerk te maken kan zijn, lees dan The Horizontal Instrument, een roman van Christopher Wilkins (ISBN 0-385-60031-3/uitgeverij Doubleday).

    Karel Hubert

  2. 4 januari 2006 at 23:36 - @ 025

    Even het feit of het Springdrive systeem ‘revolutionair’ moet worden genoemd daargelaten, ik ben bang dat Seiko dit horloge zo hoog in de markt heeft gezet, dat het alleen (net als de Grand Seiko serie) populair zal blijven in Japan.

    Zoals ik op mijn eigen horloge blog al heb bericht (http://www.fratellowatches.com/archives/2005/11/12/spring-drive), denk ik dat 3200 euro (catalogusprijs) een prijsklasse is waarin vele andere interessante horloges (met ditto uurwerken) verkrijgbaar zijn. Liefhebbers van mechanische horloges zullen voor +/- 3000 euro toch voor een merk kiezen met meer historie op het gebied van mechanische uurwerken of een bepaalde gebeurtenis (Speedmaster, Navitimer, Submariner, Explorer etc).

    Daarnaast krijgt Seiko m.i. een beetje last van het Philips syndroom, nl. een te brede markt/groep aan willen spreken. Horloges van 50 Euro t/m 5000 Euro (ik meen dat de Grand Seiko modellen richting 5000 Euro gaan). Dat gaat volgens mij niet werken, kijk maar naar Maurice La Croix. Hun ‘Master Series’ zou pas echt een plek naast de grote (bestaande) namen hebben veroverd als ze de quartz modellen in bi-color voor 499,- Euro (die naast de Prisma’s liggen bij de juwelier op de hoek) voortijdig naar de schroot gebracht zouden hebben. Nu is deze nieuwe Seiko nog een horloge met een printplaatje van binnen ook, iets waar de purist ongetwijfeld van gaat gruwelen. Zoals Karel hierboven al schrijft, dit horloge zal ongetwijfeld van de markt gehaald worden (in elk geval in Europa) en alleen nog in vitrines terecht komen van musea of bij de verzamelaar die alles al heeft.

    Overigens zijn de kast en wijzerplaat prachtig afgewerkt en voelt het horloge aan als elk ander (Zwitsers?) horloge in die prijsklasse. Zeker niet het ‘Seiko’-gevoel van de goedkope(re) modellen.

    Robert-Jan Broer

  3. Martijn
    5 januari 2006 at 10:30 - @ 479

    Seiko behoort zonder twijfel bij de grote in de horloge-industrie. Alleen is deze reputatie bijna in zijn geheel gebaseerd op de productie van horloges en uurwerken in de lagere prijscategorieën. Net als Karel en Robert-Jan kan ik me dan ook bijna niet voorstellen dat de Springdrive een succes wordt in Europa.

    Deels denk ik dat dit met name aan de marketingstrategie ligt van Seiko. Voor een horloge met dergelijke techniek moet je mijn inziens eerst een niche creëren alvorens deze in de markt te zetten. Zoals Robert-Jan al aangaf blijft ook de gedachte van een Seiko 5 bij de Kijkshop van €65,- toch hangen. Misschien hadden ze beter voor de hogere segment horloges een nieuw merk in het leven kunnen roepen (of een oude naam kunnen kopen). Net zoals Lexus-Toyota betekend dit niet per definitie dat dit zaligmakend is. Ik denk dat dit zonder meer gecombineerd moet worden met een eigen gezicht, want de Springdrive is nog te duidelijk een Seiko. Wat dat betreft kan Seiko nog veel leren van de Swatch-group, die ook een brede prijsrange hebben maar deze onder verschillende merken marketen, ieder met hun eigen gezicht en hun eigen prijscategorie.

    Toch kan Seiko succes hebben met dit model. Misschien niet in Europa, maar wel in Amerika. Waar Toyota Lexus in Europa maar moeilijk aan de man/vrouw kon brengen, hadden ze in Amerika geen problemen om te concurreren met BMW, Mercedes, Audi & Jaguar. Ik hoop het in ieder geval voor Seiko, want de Springdrive is naast een interessant concept ook een goede klok.

    Martijn de Niet

  4. 5 januari 2006 at 19:45 - @ 864

    In Basel 2005 kwam ik een bekende importeur tegen van een gerenomeerd zwitsers uurwerkmerk die ongelooflijk blij was dat het geen zwitserse vinding was maar een Japanse. Hij voorzag n.l. in het eerste geval een enorme wedloop binnen de zwitserse uurwerk industrie. Zeker is dat wanneer het uurwerk in zwitserland geproduceerd zou zijn het een veelvoud zou moeten kosten, een volledig met de hand gemaakt (eigen caliber) uurwerk zal in zwitersland buiten de Omega co axial niet te vinden zijn voor die prijs. Blijft de nauwkeurigheid, het is altijd toch nog moeilijk uit te leggen dat een duur mechanisch uurwerk vele malen slechter presteert dan het goedkoopste Quartz uurwerk. Ja natuurlijk, iemand die een Rolex koopt en zich zo’n horloge kan veroorloven heeft de zeggenschap over zijn eigen tijd en daarom mag het voor c.q achterlopen ????, het is een filosofie maar wel een met vraagtekens.
    Nu de werkelijke ontvangst van het uurwerk in de Nederlandse markt ze worden nu ca 7 weken aangeboden en de verkoop doet niet onder voor gerenomeerde zwitserse merken. Het uurwerk ziet er perfect uit heeft de juiste grote en ook de wijzerplaten zijn schitterend vooral de oranje plaat van de lederband serie was al na 2 weken uitverkocht in Nederland.
    Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die zo’n uurwerk aanschaft iets bijzonders heeft (5 uurwerken per dag voor de hele wereld!!!!).
    Het uurwerk is voor iemand die een top kwaliteit uurwerk wil, hij moet alleen een ding niet zijn: merk gevoelig, want het uurwerk heeft inderdaad maar een negatief punt het heet: “Seiko”. Maar wie weet gaat de springdrive aan dit image iets doen, daarnaast is de beste “value for money watch” ter wereld toch ook nog altijd een SEIKO.

    Steph Vaessen

  5. Martijn
    6 januari 2006 at 10:51 - @ 494

    Hoe precies moet een horloge zijn? Een interessante vraag waarop geen eenduidig antwoord op bestaat. Als je echt voor precisie gaat dan denk ik dat ook een Springdrive geen optie is omdat een Quartz-uurwerk dan vele malen goedkoper aangeschaft kan worden (zelfs met een behoorlijke merknaam op de wijzerplaat). Als je mechanisch gaat dan weet je dat er een afwijking kan zijn in de precisie, maar bij de meeste horloges is de afwijking binnen de minuut per week te houden. Binnen de meeste beroepen en levensstijlen moet dit acceptabel zijn.

    Met een mechanisch horloge wordt de factor emotie wel vaker van groter belang. Men koopt geen ‘apparaat’ om de tijd op te zien, maar kunst voor om de pols. Erg persoonlijke kunst en vaak met een emotionele waarde. Hoewel zeer goed in elkaar gezet en prachtige afgewerkt, overvalt mij toch de emotieloosheid van de klok als je hem in de hand houdt. De Springdrive lijkt mij een horloge die je puur en alleen koopt voor de techniek.

    Dat het een goede ontwikkeling is dat er op het hogere niveau wat concurrentie komt voor de Zwitserse merken lijkt me logisch. De Swatch-group draait ook niet voor niets de toelevering van ETA-uurwerken aan derden langzaam dicht. Zo wordt innovatie bespoedigd en aangemoedigd.

    Maar als Seiko toch Europa wil gaan veroveren wordt het misschien ook tijd dat ze het Black Monster officieel gaan importeren naar Europa.

    Martijn de Niet

  6. 6 januari 2006 at 14:12 - @ 633

    Uitstekend deze discussie over Spring Drive. Zelden heb ik zo in tweestrijd gestaan. Enerzijds deel ik de mening van de purist en klopt mijn hart sneller bij het zien van een mooi mechanisch uurwerk. Tijden kan ik met een loupe naar het uurwerk van mijn Jaeger-LeCoultre kijken en genieten van dit wonderlijke en bloedmooie stuk mechaniek. Anderzijds vindt ik het fantastisch dat er “freaks” zijn die vinden dat er nog verbeteringen mogelijk zijn en die deze ook proberen door te voeren. Gangreserve van 72 uren in plaats van rond de 40, een grotere nauwkeurigheid en een secondewijzer die loopt als een “high-beat” zijn verbetering die mij zeker aanspreken.
    Dit, in combinatie met een ander jasje, verklaart misschien mijn verwarring.
    SBDB001
    Schitterend!
    Ik laat mij hier echter leiden door mijn gevoel en niet door zaken als waardevastheid, geschiedenis etc.
    Maar helaas, niet in Nedeland verkrijgbaar.

  7. 5 maart 2006 at 15:45 - @ 698

    Ik was op zoek onder de kop ‘Karel Hubert’. Dit naar aanleiding van eerder werk van hem. Maar dit was een overwachte vondst! Nooit geweten dat er ook horloge passionado’s waren! Mooi! Bij ‘Motorblaadje.nl’ we aanmerkelijk minder bij de tijd en mijn horloge kocht ik 15 jaar terug in Tsjechie… Gefeliciteerd met jullie goede smaak. Ik zet jullie wel op onze site. Dat is leerzaam!

    mvg
    Dolf Peeters

  8. Fred de Haan
    14 maart 2006 at 8:53 - @ 411

    Het merk Seiko is voor mij een gerenommeerd merk, waarvan de wijde ‘range’ van uurwerken zonder meer kan concurreren met de bekende Zwitserse uurwerkfabrikanten, die zichzelf heel snobistisch ‘créateurs de horlogerie’ noemen.
    Het is natuurlijk in de geschiedenis al lang gebleken, dat zichzelf uitroepende ‘grootheden’ slechts zelf dit predikaat voor de eigen kenmerken c.q. producten hanteren.
    Het is nog altijd zo – gelukkig -, dat de cliënt bepaalt, of een product goed is of niet. Daarbij zij genoteerd, dat cliëntèle, net als producten (in dit geval uurwerken), bestaat in vele variëteiten, van goedkoop tot prijsbewust en van duur tot decadent. Het getuigt van weinig zelfinzicht, dat men vaak ‘appels met peren’ pleegt te vergelijken, zo ook in de uurwerken-industrie, zoals blijkt uit de vele uiteenlopende reacties.
    Het vergt een scherpe geest, wanneer men zo objectief mogelijk een voor hem/haar ‘passend uurwerk’ kan aanschaffen, zonder snobistische en zeer subjective motieven ten toon te spreiden.

    Fred de Haan.

  9. Fred de Haan
    3 april 2006 at 5:49 - @ 284

    Daar ben ik het nou eens helemaal mee eens, Fred (lol)…

  10. Henk
    27 augustus 2007 at 21:56 - @ 955

    Als ik het goed begrepen heb wordt het systeem van de zelfopwinder gekombineerd met de nauwkeurigheid van het elektrische horloge
    Tsjaaaaa het is maar wat iemand wil, het heeft ook wel wat dat je nimmer meer een batterij hoeft te verwisselen.En alle respect voor de techniek
    De liefhebber van een mechanisch horloge kikt inderdaad zoals boven eerder opgemerkt op een vorm van emotie die de mechnische techniek in zich draagt
    Mechanische techniek is eerder te bewonderen omdat het “begrijpelijker”is
    Wat het uurwerk en de prijs van de seiko betreft dit hoeft niet ingedeeld te worden bij afdeling goedkoop of relatief goedkoop omdat het toch een relatief complex geheel is deze seiko maar inderdaad als iemand tegen een ander wil zeggen “kijk eens wat ik kan betalen”dan koop je geen seiko. (90 % loopt vandaag de dag met een nepper )
    Onderzoek in Amerika onder mijonair: gemiddelde miljonair loopt met iets alla een seiko oid.
    In dit opzicht sta ik altijd weer verbaast hoe belangrijk de naam van een horloge is (veel lucht en psychologie) neem bv een omega de meesten hebben een relatief eenvoudig mechaniek maar een vraagprijzen die in mijn ogen de hoogte van seiko behoort te hebben of enigzins hoger ivm kleinere omzet
    Maar 2 dingen zijn mij duidelijk er is bij de meeste producten geen relatie tussen het geleverde product en de prijs en als je een mens blij en enthousiast kunt krijgen kun je vragen wat je wilt maakt niet uit.
    Dit is dan ook de reden dat een goede verkoper alles kan verkopen.

  11. Atte N. Bakker
    9 december 2007 at 1:49 - @ 117

    Tikken of draaien?

    Omdat ik tot de categorie lieden behoor die je ‘getikt’ kunt noemen, lees ik dit soort artikelen met grote interesse. Echte freaks gruwen van kwartsgestuurde klokjes, maar het zijn verdraaid handige dingen zolang het batterijtje het doet. De nauwkeurigheid is griezelig hoog, zelfs een goedkoop klokje van de Liddl overtreft de eerste de beste Patek. Maar die dingen hebben geen hart, want ze tikken niet. Massa’s mensen hebben echter de weg teruggevonden naar het mechanische beginsel dat tot de komst van de kwartsuurwerken gangbaar was. Je ziet het op Ebay, je ziet het op Marktplaats. Voor vintage uurwerken van naam (Breitling, Heuer, Rolex, Omega) worden bedragen betaald die een veelvoud zijn van wat ze ooit gekost hebben. Hoe getikt kan een mens zijn?

    Onze voorliefde voor oud en mechanisch is duidelijk aan het toenemen. Neem bijvoorbeeld oldtimers. In het spraakgebruik hebben we het dan over auto’s, want je kunt net zo goed stoomlocs nemen. Een oude Jaguar E-type doet iedereen omkijken, een eerbiedwaardige Mercedes uit 1950 is een bezienswaardigheid. Maar die gebruiken de eigenaren alleen voor leuk en bij mooi weer. Voor hun dagelijkse werk rijden ze in een confectiesufferdje waarvan er dertien in een dozijn gaan. Maar die zijn wel betrouwbaar. Zo’n E-type of Mercedes wil wel eens stilvallen op een ongelegen moment. Maar dat hoort er een beetje bij de nostalgie, toch?

    Horlogefreaks interesseert de exacte tijd niet zozeer, wel het feit dat ze een kunstwerkje om hun pols hebben dat nog met vakmanschap in elkaar is gezet. Het ambachtelijke straalt er vanaf. Bovendien hebben die dingen een hart, want ze tikken. Voor een beetje high-end is een wachtlijst van meer dan een jaar geen uitzondering.

    Maar wat is nu het aantrekkelijke van een Springdrive? Een Springdrive hoor je niet, want het vliegwieltje draait geruisloos. Wat je weer mooi kunt zien aan de secondewijzer, want die schokt niet, die glijdt door de tijd. En dat zag je tot voor de Springdrive er was alleen maar bij de klokken die van een synchroonmotortje waren voorzien. Daarbij is de Springdrive ook nog eens een technisch hoogstandje zowel in mechanisch als electronisch opzicht. Want zeg nou zelf, welk ander horloge heeft een ingebouwde cruise-control? Dat maakt de Springdrive uniek.

    Nu opereert Seiko niet in het segment van Ulysse Nardin, Jaeger le Coultre of van der Gang, maar hun typen zijn wel populair. Probeer op Ebay maar eens een Sportura onder de 200 Zeuro te bemachtigen. Dat lukt je niet. Waarom zijn die dingen dan zo gewild? Ze zien er wel leuk uit met die zwarte wijzerplaat en die fel oranjerode signaalkleur van de secondewijzer. Maar als chronograaf vind ik ‘m niet geslaagd, die dingen stoppen uit zichzelf met de tijdwaarneming al na, ik geloof twee uur. Geef mij dan maar zo’n oude, mechanische Seiko. Ongelooflijk accurate uurwerkjes waar veel Japanse vindingrijkheid in is verwerkt. Vindingrijkheid die je bij de Zwitsers tevergeefs zoekt, want Seiko heeft ook hier de Zwitsers weer eens rechts ingehaald met een technische oplossing waardoor de chrono extreem zuiver de tijd kan meten.

    Zou het zitten in die vindingrijkheid? Want de innovatieve ‘kinetics’ hebben ze ook op hun konto staan. En dan is die Springdrive eigenlijk een logisch vervolg daarop. Hij is nu ook in chronouitvoering te krijgen. Of ik ‘m mooi vind? Ik moet de eerste, mooie Seiko nog tegenkomen. Maar interessant is tie wel…..

  12. Ron Willemsen
    16 december 2008 at 2:54 - @ 162

    Wat dacht je van de; Seiko Premier Kinetic Perpetual in een Goud / staal kleur.

    Ik heb er namelijk zelf een en ik kan niet anders zeggen dat deze zijn ruim 600 zeker waard is 🙂

  13. John de Lange
    25 november 2014 at 11:28 - @ 519

    Ik ben inmiddels overtuigd van de briljantheid van de Japanse engineering bij Seiko / Epson. Doch, van het prijsbeleid, de delicate en precaire balans van
    prijs & kwaliteit en het inleven in de eigen clientele, heeft Seiko / Epson al sinds jaar en dag geen enkel benul of ook maar het flauwste benul:
    men moet Seiko horloges goedkoop en simpel houden, van oudsher is het merk daar erg goed in & in de prijs-/kwaliteit-verhouding daarvan.
    Men moet echter van Seiko horloges geen duurdere, high-end-achtige uurwerken om de pols willen maken. Van een high-end merk verwacht de clientele, dat ook haar oorsprong daarin heeft gelegen, zogezegd high-end van meet af aan. Van genoemd merk van goedkoop een duurkoop willen maken, werkt in de dubbele zin des woords averechts:
    qua historie & qua prijsbeleid van de firma Seiko / Epson.

    • Hans Mennink
      25 november 2014 at 11:30 - @ 521

      Dit is sinds lange tijd de meest zinnige post, die hier is geplaatst.

      • 27 november 2014 at 0:17 - @ 053

        John en Hans, jullie reageren binnen 2 minuten vanaf hetzelfde IP adres; ik neem aan dat jullie samen achter dezelfde computer zaten (of één en dezelfde persoon zijn)… 😉 Maar het punt begrijp ik, een beetje het verhaal van het ‘succes’ van de Volkswagen Phaeton zeg maar…

        • hans mennink
          28 november 2014 at 12:01 - @ 542

          Justement, mon blaise, tout est juste.

  14. jean verelst
    13 november 2017 at 8:26 - @ 393

    Allons enfants de la patrie, le jour de gloire s’appelle ‘Seiko spring drive’.

Geef een reactie